fbpx

“Femme nue couchée”

O Πικάσο απεικονίζει τη Μαρί Τερέζ Ουολτέρ με τα δυνατά και αισθησιακά μέλη ενός θαλάσσιου πλάσματος που μοιάζουν με πλοκάμια. Μια συναρπαστική σύνθεση, ριζικά διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο έργο του.

Tο έργο Femme nue couchée (Γυμνή ξαπλωμένη γυναίκα), που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 1932, είναι ένα έργο μεγάλης κλίμακας που σε λίγο καιρό, στις 17 Μαΐου, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s και αναμένεται να αγγίξει πάνω από 60 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας το ένα από τα πιο πολύτιμα πορτρέτα της Marie-Thérèse Walter που προσφέρθηκαν ποτέ σε δημοπρασία.

Η Μαρί Τερέζ Ουολτέρ ήταν η έμπνευση για πολλά από τα σπουδαιότερα έργα του Πικάσο, με το 1932, τη χρονιά που απέκτησε τελικά την ολοκληρωμένη καλλιτεχνική φωνή του θεωρούμενη πλέον ευρέως ως το “annus mirabilis” του. Ήταν τόσο εκπληκτικό που η Tate Modern το 2018 διοργάνωσε έκθεση αφιερωμένη σε αυτό το έτος, με τίτλος «Παρίσι 1932». Και ενώ τα έργα αυτής της περιόδου ξεχωρίζουν για τη δημιουργικότητα και την αισιόδοξη διάθεσή τους, το στοιχείο ίσως εκείνο που είναι πιο ευδιάκριτο είναι το ερωτικό πάθος και η ένταση. Χαρακτηριστικό είναι πως το Μουσείο Πικάσο έχει δώσει τον τίτλο «Παρίσι 1932: Ερωτικό έτος» στα έργα αυτής της χρονιάς.

Το έργο Femme nue couchée ξεχωρίζει κυρίως λόγω της αλληγορικής του φύσης. Μια συναρπαστική σύνθεση, ριζικά διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο έργο του. Ο Πικάσο απεικονίζει τη Μαρί-Τερέζ με τα δυνατά και αισθησιακά μέλη ενός θαλάσσιου πλάσματος που μοιάζουν με πλοκάμια και αν και θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια στα έργα του να αποδίδει τους επόμενους εραστές με ζωώδη μορφή, εδώ η αναφορά του θαλασσινού στοιχείου δεν είναι τυχαία καθώς η αγάπη της Μαρί-Τερέζ για την κολύμβηση και τη θάλασσα ήταν ένα από τα στοιχεία που τον γοήτευαν (αν και ως παιδί ο Πάμπλο Πικάσο έζησε κοντά στη θάλασσα, στην πραγματικότητα δεν έμαθε ποτέ να κολυμπάει).

Επιπλέον, τις πιο ταραχώδεις ημέρες της ερωτικής τους σχέσης τις πέρασαν δίπλα στη θάλασσα: το καλοκαίρι του 1928, ο Πικάσο πήρε την τότε σύζυγό του Όλγα και τον γιο του Πάολο στην παραλία στο Ντινάρ. Εν αγνοία τους, κοντά τους βρισκόταν και η τότε μυστική ερωμένη του Μαρί-Τερέζ ώστε να μπορεί να «ξεφεύγει», όποτε ήταν δυνατόν για μυστικές ρομαντικές συναντήσεις δίπλα στη θάλασσα.

Για τον Πικάσο, η Μαρί-Τερέζ ήταν η μούσα του, προσφέροντάς του ένα αισθησιακό κράμα ερωμένης, μοντέλου και θεάς. Στο Boisgeloup ο Πικάσο αφιέρωσε όλο και περισσότερο τον χρόνο του και τη δημιουργική του ενέργεια στη γλυπτική, συμπεριλαμβανομένων μιας σειράς γύψινων προτομών και ξαπλωμένων γυμνών πορτρέτων της Μαρί-Τερέζ. Η επίδραση αυτού του μέσου είναι ορατή στο Femme nue couchée στη μνημειακή γλυπτική δύναμη με την οποία ο Πικάσο απεικονίζει το γυναικείο σώμα.

Τα πέντε κορυφαία έργα του Πικάσο σε δημοπρασία έχουν όλα συγκεντρώσει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια. Το τελευταίο έργο που ξεπέρασε αυτό το φράγμα τιμών ήταν ένα άλλο έργο του 1932 Femme assise près d’une fenêtre (Μαρί-Τερέζ) «Γυναίκα που κάθεται κοντά σε ένα παράθυρο», έργο που άγγιξε τον περασμένο Μάιο στον οίκο Christie’s στη Νέα Υόρκη τα 103,4 εκατομμύρια δολάρια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *